רובוטיקה

למה פיזיקה?

מדעי הטבע נותנים בידינו אמצעים להסתכל על העולם ולהבין תופעות בדרך הניסוי והחקר תוך שימוש בכלים כמותיים ובחשיבה ביקורתית. לימודי הפיזיקה מאפשרים לעמוד על החוקיות בעולם הסובב אותנו ולהסביר את תופעות הטבע הקשורות לעולם החומר.

פיזיקה הוא אחד מהמקצועות המדעיים הנלמדים בבית הספר התיכון. לימודי הפיזיקה בתיכון פותחים דלתות לתחומי עיסוק רבים ומגוונים: תקשורת והעברת נתונים, תעשיית המחשבים וההיי-טק, רפואה, הנדסה, מדעי הטבע השונים. על מנת ללמוד מקצועות מעניינים אלה דרושה השכלה בפיזיקה. ללומדי הפיזיקה יש יתרון בהשכלה הגבוהה ובקריירה. גם בשירות הצבאי יש יתרון ללומדי הפיזיקה. הצבא מציע הן לבנים והן לבנות, מגוון רחב ומעניין של תפקידים הדורשים בגרות בפיזיקה.

לימודי הפיזיקה ברמה של 5 יח"ל הם נכס לכל תלמיד ותלמידה שירצו להמשיך בלימודים אקדמיים, גם אם אין המדובר במדעים או בטכנולוגיה. עם זאת, אין לראות בהוראת הפיזיקה בתיכון מכינה ללימודים אקדמיים בלבד, אלא תשתית השכלתית כללית.

מבנה הדעת של הפיזיקה וכיצד הוא מתבטא בתכנים

הסילבוס כולל שלושה תחומי חובה – מכניקה, אלקטרומגנטיות וקרינה וחומר. אלו הם נכסי צאן ברזל של הפיזיקה הקלאסית והמודרנית, והמטרה היא להקנות ללומדים ראייה כוללת, רחבה ועדכנית של המקצוע.

שלושת תחומי החובה

  • מכניקה – תחום זה הוא התשתית של מדע הפיזיקה ובמידה רבה לדיון מדעי בכלל. המכניקה היא דוגמה לתאוריה מדעית סדורה. מבחינת התפתחות הדיסציפלינה, הדינמיקה הניוטונית היא אבן דרך. במהותה זוהי תאוריה שהייתה אמורה לכלול את כל הפיזיקה – כך תפס אותה ניוטון. ואכן תחומים רבים מוסברים עד היום בדרך מכנית (לדוגמא: חום). יתר על כן, התפתחויות בתחום הפיזיקה מעבר למכניקה הקלאסית (לדוגמא: מושג השדה, תורת היחסות ותורת הקוונטים) נבנות תוך התייחסות לדינמיקה הניוטונית.

  • אלקטרומגנטיות – תחום זה הוא בעל חשיבותעיונית ומעשית. מבחינה עיונית הוא מהווה הרחבה ויישום של עקרונות הדינמיקה הניוטונית לצד חריגה משמעותית בנושא המגנטיות. האלקטרומגנטיות עתירת תופעות ויישומים, ומזמנת שפע של אפשרויות בתחום הניסויי.

  • קרינה וחומר – במסגרת תחום זה ילמדו התלמידים נושאים מעולם הפיזיקה המודרנית, ובפרט היבטים על אופיה הלא-קלאסי. התלמידים יכירו את האופי הדואלי של הקרינה ושל החומר ואת המשתמע מכך, ילמדו על האופי ההסתברותי של הרדיואקטיביות וכן על ההבדל בינה לבין הדטרמינזם של הדינמיקה הניוטונית.

לעומת התוכנית הקודמת, חל צמצום ניכר בנושא האופטיקה הגאומטרית.

פריסת ההיבחנות במקצוע

בחינת בגרות תתקיים בכיתות י"א ו- י"ב והתלמידים נבחנים בשני שאלונים:

  1. שאלון: מכניקה,

  2. חשמל ומגנטיות,

  3. שאלון: מעבדת חקר.

  4. עבודת חקר: קיימת אפשרות להכין את הפרוייקט בפיזיקה במהלך הלימודים בכיתות י"א ו-י"ב. הפרוייקט מחליף את שאלון המעבדה ובנוסף מהווה 30% מכלל הציון במקצוע.

הצגת עבודות חקר

תנאי קבלה:

להתקבל למגמת הפיזיקה בתיכון המאפשרת את הרחבת המקצוע ברמה של 5 יח"ל יוכלו התלמידים שסיימו את כיתה ט' עם ציון השנתי בפיזיקה 85 לפחות, ובתנאי שילמדו מתמטיקה בהיקף של 4 או 5 יח"ל.