גיאוגרפיה
מאין אתה בא?" שאל אותו האיש הזקן.
"מהו הספר הגדל הזה?" שאל הנסיך הקטן, "מה מעשיך?"
"אני גיאוגרף", ענה לו האיש הזקן.
"מה פירוש גיאוגרף?" שאל הנסיך הקטן.
"גיאוגרף הוא אדם בעל השכלה נרחבת, שיודע את מקומם של כל הימים, הנהרות, הערים, ההרים והמדבריות".
תכנית הלימודים החדשה בגיאוגרפיה מתמקדת בחקר תופעות ובתהליכים הנמצאים בחזית המחקר הגיאוגרפי בארץ ובעולם. מדובר במקצוע חובק עולם ובענף רב תחומי ובינתחומי מרתק, אקטואלי, חוויתי ומרחיב אופקים.
המקצוע מאפשר הכרת תופעות והבנת תהליכים במגוון רחב של תחומי דעת, ממדעי הטבע (גיאולוגיה, אקלים) ועד למדעי הרוח והחברה (ג"ג עירונית, כלכלית, פוליטית). הלימוד מקנה הבנת תהליכים במישור העולמי (מדינות מפותחות/מתפתחות), אזורי (המזרח התיכון) ומקומי (ארץ ישראל).
אנו משלבים בתהליך הלמידה סיורים עיוניים וחווייתיים ביישובים שונים בארץ כדי להכיר באופן בלתי אמצעי תהליכי פיתוח ותכנון שנלמדו בדרך עיונית, הרצאות ברמה אקדמאית וסרטים הנוגעים לנושאים נלמדים, עיסוק באקטואליה בכל אמצעי המדיה ומאמרים מדעיים.
הלומד גיאוגרפיה מתוודע לארצו ומעמיק זיקתו אליה.
נושאי לימוד והרכב הבגרות במגמה
בכיתה י' ו י"א יחידה בהערכה בית ספרית (40%)
הפיתוח והתכנון המרחבי, יחידה זו נלמדת תוך שימת דגש על למידה בשיטת החקר, תוך המשגה וישום מיומנויות.
דגשים נוספים: בחינת תופעות ותהליכים יישוביים וכלכליים בעולם, מדדים להבחנה בין רמות פיתוח של מדינות ואזורים, העיר במרחב העולמי, המרחב הכפרי בעולם המפותח והמתפתח, זרזים שעשויים לקדם פיתוח ופיתוח חשיבה ביקורתית על השלכות של דרכי פיתוח.
בכיתה י"ב – הערכה חיצונית (60%)
בחינת בגרות מתוקשבת
נלמדים נושאים תוך התמקדות באזורנו:
– גיאוגרפיה של ארץ ישראל ושל המזרח התיכון ( 2 יח"ל)
– נתי"ב – ניתוח תופעות יסוד במרחב (1 יח"ל) יחידה זו מקנה כישורים להפיק מידע ממקורות גיאוגרפיים למיניהם- מפות, נתונים סטטיסטיים, דיאגרמות, תרשימים, איורים, תצ"א ותמונות לוויין – להערכת הפוטנציאל והמצב הקיים במדינות ובחבלי ארץ שלא נלמדו בכתה.
יתרונות המגמה
מקצוע זה הפך בשנים האחרונות למבוקש בענפים רבים במשק הישראלי: במשרדים ממשלתיים, ברשויות מקומיות, במגזר הפרטי ובתפקידים שונים בצה"ל. קיים עיסוק רב באקטואליה ובידע מהארץ ומהעולם.
בהצלחה!